søndag 11. mars 2012

Oreodessert

Jeg har noen ganger tidligere laget oreokake, den er veldig populær og god, men er ganske omstendelig å lage. Når jeg skulle ha hele avdelingen på middag, laget jeg en oreodessert som jeg fant på min favorittblogg Trines matblogg http://trinesmatblogg.no/

Vi var mange, så jeg doblet oppskriften og serverte i glass. Tror også fint at denne kan lages i en stor bolle og ikke i posjonsformer. Har tenkt å prøve det når vi har neste bursdagsfeiring her i huset.

Hadde i tillegg kjeksbiter på toppen sammen med bringebærene. Kunne triplet oppskriften for å fylle glassene mer opp...
Ingredienser (til 4-5 porsjoner):
  • ca 150 gram kremost, naturelle
  • saften fra 1 sitron
  • 2 dl kremfløte
  • 1/2 vaniljestang, frøene
  • ca 50 gram melis
  • 100-150 gram oreokjeks, knust
  • friske bær
Tilberedning:
  • Kjør kremost, sitronsaft og ca 1/2 dl av fløten i en kjøkkenmaskin eller lignende, til du får en jevn blanding.
  • Stivpisk fløten sammen med melisen og frøene fra vaniljestangen.
  • Vend forsiktig sammen krem- og osteblandingen med en slikkepott
  • Knus oreokjeksen, men behold 2-3 stykker til pynt
  • Finn frem en stor bolle eller 4-5 små og fordel ca halvparten av kjekssmulene i bollen(e)
  • Ha på en skje med ostekrem og stryk forsiktig utover
  • Fordel resten av kjekssmulene over og deretter resten av ostekremen.
  • Hakk de restrerende kjeksene grovt og strø over
  • Pynt med friske bær rett før servering.
Mmmm, mektig og godt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...