søndag 11. mars 2012

Papas Arugadas con mojo

Papas Arugadas (populært kalt kanaripoteter) er noe jeg har fått smaken på under min korte sesong som reiseleder på Gran Canaria og som jeg alltid spiser når jeg er på Kanariøyene. Papas Arugadas blir best med en Mojo saus ved siden av.

Jeg har sett mange varianter av oppskrifter på Mojo saus, både med paprike og/eller med tomater som basis. Den jeg lager er laget på tomater og har blitt den vi er mest glad i. Er det noen som har en annen favoritt oppskrift på Mojo saus som jeg bare MÅ prøve, så send meg den gjerne!

Papas Arugadas:
  • ca 30 stk små poteter 
  • 5 dl vann
  • 5 dl grovt havsalt
Kok opp vannet. Ha i salt og godt vaskede poteter. La potetene koke til de er så vidt møre, ca 15 min. Hell ut vannet og la potetene dampe et par minutter i kjelen uten lokk.

Mojo saus:
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 løk
  • 2 båter hvitløk
  • 1 chili
  • 2 ss frisk timian
Smelt smør i en kjele. Skjær løken i terninger og fres i smøret. Tilsett finhakket hvitløk, timian og chili. Sausen skal småkoke i ca 10 minutter. Moses  med stavmikser. Sausen kan serveres varm, lun eller kald til potetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...